Personal Trainer ja Hyvinvointivalmentaja Tomi Soikkeli

Blogi

 

Roikkuminen on ehdottomasti yksi helpoimmista tavoista pitää yllä otevoimaa ja myös venyttää niin rinta- ja selkälihaksia kuin olkapäitäkin. Roikunta on liike, jossa muutosta tapahtuu jo melko lyhyenkin ajan sisällä ja kehittymistä on helppo seurata aikaa ottamalla.

Yleisenä ohjeena sanon useimmiten, että jos staattisesta venyttelystä tulee hyvä olo treenin jälkeen, niin miksei venytellä ainakin niitä lihaksia, joita on käyttänyt treenin aikana.

Monilla aamu ei lähde käyntiin ilman kahvia, etenkään nyt pimeinä talvikuukausina. Nappaan yleensä myös kahvin juuri ennen treeniä tuomaan lisäboostia ja omalla kohdallani se auttaa keskittymään paremmin ja energiaa riittää pidempään.

Itsekukin innostuu treenaamisesta välillä liikaakin, ja lepopäivät voivat jäädä väliin. Fakta on kuitenkin se, että kunto kehittyy ennen kaikkea levon aikana. Treenin aikana tapahtuu lihasvaurioita ja juuri palautumisen aikana korjaantuminen tapahtuu ja samalla myös lihakset kehittyvät.

Miksi käyt salilla tai sen kaksi kertaa viikossa lenkillä? Harrastatko liikuntaa siitä seuraavan endorfiinin takia vai jotta laihtuisit ja olisit tyytyväisempi ulkonäköösi?

Talvi ei välttämättä houkuttele ulos pyöräilemään, mutta hyvälaatuisia kuntopyöriä voi löytää kotiin edullisellakin hinnalla. Kuntosaleilla usein löytyy markkinoiden parhaita pyöriä ja niitä kannattaakin hyödyntää niin lämmittelyä kuin itse treeniäkin tehdessä.

Suomalaisten kansanperinteessä terveyshyötyjä riittää! Vielä kun yhtälöön lisätään liikunta ennen rentouttavaa saunomista, saadaan lisää terveysvaikutuksia. Saunominen ja liikkuminen lisäävät toisistaan riippumatta terveyttä. Molemmat kiihdyttävät aineenvaihduntaa, laskevat verenpainetta, saavat veren virtaamaan lihaksissa ja kuluttavat kaloreita.

Osalla treenaajiista kyykky kuuluu automaattisesti treeniohjelmaan, osa taas välttelee sitä sen teknisyyden takia. Joka tapauksessa kyykky on liike, jota jokainen yleensä tekee huomaamattaan päivittäin arkiaskareissaan. Ihmiset, joilla on kipuja esimerkiksi polvissa, välttelevät usein kyykyn tekemistä, koska se voi tuottaa kipua liikkeen aikana tai...

Oletko jo löytänyt liikuntalajeja, joiden tekemisestä tykkäät ja koet nautintoa? Vai oletko vielä matkalla etsimisessä ja kenties suoritat liikuntaa?