en-Kahvista tehoa treeneihin?

15/06/2021

Monilla aamu ei lähde käyntiin ilman kahvia, etenkään nyt pimeinä talvikuukausina. Nappaan yleensä myös kahvin juuri ennen treeniä tuomaan lisäboostia ja omalla kohdallani se auttaa keskittymään paremmin ja energiaa riittää pidempään.

Kahvilla voi tehostaa omaa treeniä, ja etenkin kestävyyslajeissa vaikutus on selvä. Jaksaa selkeästi paremmin ja uupumus lykkääntyy, joten esimerkiksi juoksemaan pystyy pidempään ja kovemmalla teholla.

On myös tiedossa, että kofeiini parantaa hermoston ja lihasten yhteistyötä, eli sen avulla saadaan isompi määrä lihassoluja supistumaan samaan aikaan. Periaatteessa siis myös voimalajeissa pystyy mahdollisesti treenaamaan kovempaa, mutta tätä yhteyttä ei ole pystytty täysin vahvistamaan.
Kahvin hyöty treenaamisessa johtuu ennen kaikkea sen adrenaliinin eritystä lisäävästä vaikutuksesta, joka kiihdyttää sykettä, nostaa hieman verenpainetta ja lämmöntuottoa. Kahvi stimuloi hermostoa, mikä vähentää rasituksen tunnetta ja saa valppauden, tarkkuuden ja voimantuoton kasvamaan, kun hermo-lihasyhteistyö tehostuu.

Kannattaa siis ehdottomasti kokeilla ensi kerralla kahvia, kun olet lähdössä treenaamaan! Keskityt paremmin, energiaa riittää enemmän ja toki kofeiini muutenkin tuo hyvänolon tunteen mukanaan!