en-Liikutko pakosta vai ilosta?

27/12/2020

Liikutko pakosta vai ilosta?

Oletko jo löytänyt liikuntalajeja, joiden tekemisestä tykkäät ja koet nautintoa? Vai oletko vielä matkalla etsimisessä ja kenties suoritat liikuntaa?

Älä huoli, on paljon muitakin, jotka eivät ole vielä löytäneet lajiaan, ja kokeilevat eri vaihtoehtoja. Kaikki lajit eivät sovi kaikille. Jotkut syttyvät kuntosalilla treenaamisesta ja saavat paljon kiksejä siitä, että näkevät tuloksia omasta treenaamisestaan, toinen ei taas näe mitään kiinnostavaa salin laitteilla tai painoilla treenaamisesta. Se on ok! On muitakin vaihtoehtoja. Muistat varmaan lapsuudesta, kuinka keksimme mitä erilaisempia leikkejä ja pelejä niin kotona kuin ulkonakin. Metsässä leikimme poliisia ja rosvoa hyppien kivien ja kantojen päällä ja juoksu alkoi tuntumaan rankalta vasta siinä vaiheessa, kun syke oli jo liian korkealla, että alkoi puuskuttamaan raskaasti.

Aikuisena tämä luovuus ja vaihtoehtojen näkeminen helposti kaventuu, ja näkee vain muutamia vaihtoehtoja edessään. Ei edes välttämättä näe syytä, miksi liikuntaa pitäisi harrastaa, ja loppujen lopuksi sen harrastaminen jää vähäiseksi. Ei meistä kaikista tarvitse tulla bodareita tai fitnesskilpailijoita, eikä se pidemmän päälle ole tervettäkään. Jos ne taas ovat pidemmän aikavälin tavoitteitasi ja koet, että teet niitä asioita itsesi takia, go for it! Suurin osa meistä kuitenkin harrastaa liikuntaa sen takia, että oma hyvinvointi paranisi ja voisi elää terveesti pitkän aikaa elämästään.

Kuuntele kehoasi

Personal Trainerinä ja hyvinvointivalmentajana kehotankin usein kuuntelemaan omaa kehoaan ja mieltään. Ei ole tarvetta vetää itseään piippuun liikunnassa vain sen takia, että se on nyt muodissa ja kaikki "muutkin" tekevät näin. Kovatehoistakin liikuntaa on hyvä tehdä silloin tällöin, mutta ennen kaikkea perusvoiman kehittäminen ja aerobisen kunnon parantaminen jo riittävät monella hyvään ja tasapainoiseen elämään. Tositv-sarjat painonpudottamisesta antavat helposti kuvan, että aina pitäisi treenit vetää loppuun saakka täysillä ja lopussa ollaan polvillaan kuolemassa treenien jälkeen. Tässä kohtaa monella katsojalla voi tulla vieläkin enemmän inhoa ja pelkoa liikuntaa kohtaan, ettei varmasti halua lähteä liikkumaan, jos se on niin haasteellista ja vaikeaa. Se on totta, että jos ylipainoa on runsaasti ja on jo siihen liittyviä sairauksia olemassa, alku ei välttämättä ole helppo ja se vaatii paljon työtä, jotta pääsee omaan tavoitteeseensa. Ei tarvita kuitenkaan näiden ohjelmien kaltaisia dieettejä tai tehorääkkejä päivittäin, vaan enemmänkin ruokavaliota, josta on mahdollista pitää kiinni koko loppuelämän ja liikuntaa, josta oikeasti nauttii.

Joillakin oman liikuntalajin löytäminen kestää kauemmin. Helposti luovuttaa jo ensimmäisen kokeilun jälkeen, kun tuntuu, että se on liian raskasta tai ei opi tekniikkaa tai sääntöjä tarpeeksi nopeasti. Sen takia olisikin hyvä kokeilla uutta lajia vähintään muutaman kerran ja mielellään ohjatussa liikunnassa, jotta saat tehokkaan ja startin uudelle lajille. Kokeilin aikoinaan Cross Fittiä katsomalla videoita netistä, ja koin ensin, ettei tämä ole lajini. Tuntui haasteelliselta seurata liikkeitä. Uskaltauduttuani livetunnille kokeilemaan lajia, silmäni avautuivat ja koin onnistumisen tunnetta. Ohjaajalla on suuri vastuu siinä, miten ohjaa ja opettaa lajia, miten kannustavasti osallistujia sparrataan ja jääkö tunnista hyvä mieli jatkaa uudestaankin. Cross Fitin kaltainen treenaaminen onkin jäänyt pysyvästi omaan treenaamiseeni ja ehdottomasti siihen on vaikuttanut hyvät kokemukset alkuvaiheessa.

Älä siis luovuta, jos jokin ei tunnu heti alussa nappaavan, vaan anna sille mahdollisuus. Ota vaikka hyvä ystävä mukaan kokeilutunnille salille tai tennikseen, ja tämä voi jo madaltaa kynnystä lähteä kokeilemaan uutta lajia ja kenties löytää siitä laji koko loppuelämäksi. Liikunnan pitää olla itselle mielekästä, jotta siitä saa itselleen pysyvän ja mielekkään tavan. ALOITA PIENESTÄ JA TAVOITTELE SILTI SUURIA!