Venytellä vai ei?

10.06.2021

Yleisenä ohjeena sanon useimmiten, että jos staattisesta venyttelystä tulee hyvä olo treenin jälkeen, niin miksei venytellä ainakin niitä lihaksia, joita on käyttänyt treenin aikana.

Ennen varsinaista treeniä olisi hyödyllistä tehdä dynaamisia liikkeellisiä venytyksiä, joilla avataan lihasten treenissä tarvittavia liikeratoja ja täten valmistellaan kohti treeniä. Lisäksi samalla liikkuvuus kehittyy ja teet kehonhuoltoa melkein huomaamatta treenien ohessa. Dynaamisella venytyksellä tarkoitetaan liikkeellistä 5-10 sekunnin pituista venytystä.

Edellä mainittujen hyötyjen lisäksi venyttely parantaa verenkiertoa ja ennaltaehkäisee vammoja ja loukkaantumisia. Lisäksi se poistaa lihasjännityksiä ja näin vähentää stressiä. Ennen venyttelyä kannattaa myös lämmitellä hyvin, jottei lähde venyttelemään kylmiltään.

Jos et ole aiemmin paljon venytellyt, kokeile dynaamisia venyttelyjä muutaman viikon joko treenien yhteydessä tai kotona, ja huomaat nopeasti muutoksia omassa liikkuvuudessa ja notkeudessa!