Kuinka kauan pystyt roikkumaan tangossa?

15.01.2021

Roikkuminen on ehdottomasti yksi helpoimmista tavoista pitää yllä otevoimaa ja myös venyttää niin rinta- ja selkälihaksia kuin olkapäitäkin. Roikunta on liike, jossa muutosta tapahtuu jo melko lyhyenkin ajan sisällä ja kehittymistä on helppo seurata aikaa ottamalla.

Jos roikkuminen liikkeenä tuntuu hankalalta, roiku ensin jokin tuki jalkojesi alla. Jos liikkuvuus on huono, aloilta rauhallisesti ja muista, että liike ei saa tuottaa kipua.
Tällä seuraavalla testillä pystyt tsekkaamaan, millainen on liikkuvuutesi hartioissa ja miten käsissäsi on voimaa: Ota tangosta kiinni ja anna itsesi roikkua passiivisesti, eli älä jännitä hartiaseudun lihaksia, anna kehon painon hoitaa työ. Tsekkaa samalla aikaa kellosta. Merkitse ylös aika, kuinka kauan jaksat roikkua, jotta voit seurata kehitystäsi tietyin väliajoin.

0-30 s: Suunta vain ylöspäin!
30-59 s: Vielä pitää paiskia töitä tulosten eteen.
1 min: Ihan ok tulos, ei muuta kuin lisää roikkumista!
2 min: Kova tulos! Ei muuta kuin kolmea minuuttia tavoittelemaan.

Kun tulokset alkavat nousta, kokeile myös aktiivista roikuntaa. Roikkuessasi aktivoit lavat vetämällä niitä alaspäin ja samalla kohoat itse hieman ylöspäin. Sitten vaan roikkumaan! Jos omaa leuanvetotankoa ei löydy kotona, hanki sellainen, tai roiku vaikkapa puun oksalla tai ulkoliikuntasalin tangolla. Vaihtoehtoja löytyy💪