Kyykky - liikkeiden kuningas?

27.11.2020

Osalla treenaajiista kyykky kuuluu automaattisesti treeniohjelmaan, osa taas välttelee sitä sen teknisyyden takia. Joka tapauksessa kyykky on liike, jota jokainen yleensä tekee huomaamattaan päivittäin arkiaskareissaan. Ihmiset, joilla on kipuja esimerkiksi polvissa, välttelevät usein kyykyn tekemistä, koska se voi tuottaa kipua liikkeen aikana tai sen jälkeen. Silloin voikin tutkia, miksi näin on ja olisiko kyykyn tekemiseen muita vaihtoehtoja.

Kyykkyvariaatioita on useita niin takakyykystä etukyykkyyn ja erilaisiin askelkyykkyihin. Liikkeitä pystyy keventämään pitämällä esimerkiksi jumppapalloa selän takana tai keppiä kantapäiden alla, jolloin alemmas pääsee helpommin. Olennaista on kuitenkin se, että vahvistamme nivelien ympärillä olevia lihaksia ja käytämme mahdollisimman paljon liikeratoja ja liikkuvuutta, joita meille on suotu. Jos emme niitä käytä, myös liikkuminen ajan myötä käy haasteellisemmaksi, etenkin kun ikää alkaa enemmän kertyä.

Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä alkaa liikkumaan ja kyykkäämään, kunhan pidät huolen, että tekniikka on kyykyssä kunnossa. Pääpiirteissään siis, että polvet ja jalkaterät menevät samaan suuntaan koko liikkeen ajan, ja keskikroppa pysyy tiukkana ja selkä suorana. Kannattaa aloittaa maltillisilla painoilla, ja usein pelkkä kehonpainokin jo riittää. Sitten vaan kyykkäämään!