Miksi kannattaa saunoa?

04.12.2020

Suomalaisten kansanperinteessä terveyshyötyjä riittää! Vielä kun yhtälöön lisätään liikunta ennen rentouttavaa saunomista, saadaan lisää terveysvaikutuksia. Saunominen ja liikkuminen lisäävät toisistaan riippumatta terveyttä. Molemmat kiihdyttävät aineenvaihduntaa, laskevat verenpainetta, saavat veren virtaamaan lihaksissa ja kuluttavat kaloreita.

Sauna jatkaa fyysisen liikkumisen jälkeen verenkiertoelimistön voitelua omalla rauhallisemmalla tahdillaan. Samalla se myös poistaa tehokkaasti kuona-aineita ja palauttaa rasituksesta.
Osa ihmisistä sanoo olevansa riippuvaisia jumpasta tai juoksemisesta, toiset taas saunasta. Vaikka liikunta jäisikin väliin, ei kannata luopua saunomisesta. Sen vaikutukset ovat osittain samanlaisia kevyen liikunnan kanssa. Molemmat myös kohottavat mielialaa. Alustavaa tutkimustietoa on tästäkin: saunojilla voi olla vähemmän psyykkisiä oireita ja sairauksia. 


Ja mikä parasta; saunominen parantaa unen laatua - varsinkin jos lähdet löylyistä niin, että elimistö ehtii rauhoittua tunnin pari ennen nukkumaan menoa.