Miksi sä treenaat?

18.12.2020

Miksi käyt salilla tai sen kaksi kertaa viikossa lenkillä? Harrastatko liikuntaa siitä seuraavan endorfiinin takia vai jotta laihtuisit ja olisit tyytyväisempi ulkonäköösi?

Tavoitteita on yhtä paljon kuin erilaisia ihmisiäkin. Toinen tavoittelee systemaattisesti massanlisäystä, ja treenit sekä ruokavalio tukevat tätä tavoitetta. Toisella taas on tavoitteena voida hyvin kokonaisvaltaisesti ja tältä pohjalta suunnitella omia treenejään ja ruokavaliotaan. Joku taas ei ole välttämättä ajatellut tavoitteitaan sen enempää, vaan keskittyy ennen kaikkea tekemiseen.

Jos sulla on tietty tavoite, tai et ole johonkin osa-alueeseen elämässäsi tyytyväinen, sä oot se tärkein henkilö, joka pystyy alkaa laittamaan rattaisiin liikettä. Jos sulla ei ole tavoitetta, ensin sun tehtävänä on miettiä konkreettinen tavoite, jonka pystyisit saavuttamaan tietyssä valitussa ajassa. Mitä pienemmästä tavoitteesta aloittaa, sitä helpompi siihen on yleensä päästä. Jos taas valitsee liian haasteellisen palan heti alkuvaiheessa, voi into lopahtaa jo heti ensimmäisen viikkojen jälkeen. Tästä hyvänä esimerkkinä on tammikuussa alkava rumba, kun monet aloittavat laihduttamisen nopealla tahdilla ja lopettavat myös melkein yhtä nopeasti kuin aloittivatkin.

Konkreettisen ja helpomman tavoitteen valitseminen on olennaista tavoitteeseen pääsemisessä. Valitsemisen pohjalta voidaan alkaa suunnittelemaan systemaattisesti, miten siihen sitten päästään. On tärkeää myös laatia aikatavoite, joka omalta osaltaan myös usein motivoi tekemään oikeita valintoja prosessin aikana. Kerro tavoitteistasi avoimesti muille ja tee asiasta vaikka päivitys sosiaaliseen mediaan. Eihän tavoitteista voi silloin lipsua, jos siitä on julkisesti jo mainittu;)

Mieti siis omalta osalta, mikä sua motivoi ja mitkä ovat sun päätavoitteesi oman hyvinvointsi suhteen? Miksi treenaat kuin treenaat?