Mitä tavoittelet?

28.01.2022

Usein sanotaan, että puoliksi suunniteltu on puoliksi tehty. Tavoitteen miettiminen jää helposti vähemmälle pohdinnalle, ja treenaamme ilman päämäärää. Mietimme, että miksei tuloksia synny ja pysymme samassa kunnossa, vaikka treenaamme säännöllisesti. Tavoitteet ovat tapa pysyä motivoituneena, pyrkiä parempiin tuloksiin ja saada onnistumisen tunteita. Ilman niitä tekeminen muuttuu hyvin helposti päämäärättömäksi paikalleen junnaamiseksi. Epärealistinen tavoite on taas loppupeleissä kaikkea muuta, kuin motivoiva. On hyvä muistaa, että tavoitteen asettaminen on taito itsessään ja siitä pitää tehdä treenin lailla itselleen sopivaa.

Liikuntaan liittyen meille on tapana muodostua maneereita, tottumuksia ja oletuksia itsestämme. Huomaamatta ajan kuluessa samat kaavat toistuvat ja siirrytään siihen tilaan, jossa oma kunto jää junnaamaan paikalleen. Monella pitkäänkin liikkuneella saattaa käydä juuri näin, kun tekemisestä ei löydetäkään enää uutta iloa ja ärsykettä, vaan vuodesta toiseen tehdään samoja asioita. Kaava saattaa olla myös toistuva sykli, jossa aloitat ja lopetat liikunnan ja terveellisen elämän aina uudestaan ja uudestaan. Omien maneereiden ja käyttäytymisen oikea ja rehellinen tiedostaminen auttavat pääsemään huonoista tavoista eroon. Osaat ainakin varautua ja ennakoida asioita ja parhaimmillaan pystyt vaikuttamaan tapoihisi etukäteen rikkomalla kaavan.

Tiivistettynä on hyvin tärkeää, että tiedät ne seikat, mitkä sinua motivoi ja mitkä ovat sinulle tärkeitä, jotta pystyt toimimaan niiden perusteella itsesi suhteen oikein. Väärin perustein valitut tavoitteet, jotka eivät toimi sinulle henkilökohtaisesti, vievät halun tekemiseen ennen pitkään. Esimerkiksi, jos äitisi tai ystäväsi tuputtaa sinulle laihduttamista motivaattoriksi, vaikkei se sinua itseäsi puhuttele lainkaan, et jaksa tehdä sen tavoitteen eteen töitä. On siis tärkeää, että motivaatio tulee sisältäsi, ei ulkopuolisena painostuksena tai ajatuksesta että näin pitäisi tehdä.


Miten asetan tavoitteeni?

Kun olet tiedostanut omat kaavasi ja keskustellut itsesi kanssa motivaatiosta, on aika asettaa varsinaiset tavoitteet. Tavoitteen kanssa on tärkeää ottaa huomioon oma lähtötaso, kiinnostus liikuntaa kohtaan, mielihalut ja ennen kaikkea, realistisuus. Epärealistiset tavoitteet tuovat turhaa painetta tekemiseen ja edessä on vain itse aiheutettua epäonnistumista. Siksi on niin tärkeää tuntea omat hyvät ja huonot puolet, ettei pyydä itseltään mahdottomuuksia.

On viisasta asettaa sekä lyhyen, että pitkän tähtäimen tavoitteita. Lyhyistä tavoitteista muodostuu jatkuvat onnistumisen fiilikset. Esimerkiksi punnerrustuloksen parantaminen muutamalla toistolla, kyykkymaksimin pieni lisääminen, turvotuksen laskeminen ja uuden treeniliikkeen opettelu ovat lyhyen tähtäimen tavoitteita. Pitkän tähtäimen tavoitteita ovat puolestaan suuret painonpudotukset, monen kilon lihaksen kasvattaminen, muuttaa inho liikuntaa kohtaan hyväksynnäksi tai oppia kokonaan uusi treenilaji.

Tavoitteet ovat siis hyvästä, kun ne ovat laadittu oikein. Epärealistiset tavoitteet puolestaan syövät motivaatiota. Muista aina sinun oma lähtötilanteesi ja tavoitteesi, jotta voit löytää itsellesi sopivan maalin ja tiesi viivan ylittämiseen.


Kysymyksiä pohdittavaksi:

1. Miksi haluan harrastaa liikuntaa?

2. Mitä tavoittelen liikkumisella?

3. Milloin olen saavuttanut tavoitteeni?

4. Miten pääsen tavoitteeseeni?